סוגים של מצברים ולמה צריכים אותם בכלל

אם בעתיד נוכל להשתמש ברכב סולרי לחלוטין, יתכן שלא נצטרך יותר מצברים. אבל מאז הומצאו כלי הרכב המודרניים, עוד לא נמצא תחליף למצבר. מהם בעצם מצברים ולמה אנו צריכים אותם בכלל? מדובר למעשה על סוג של בטריה גדולה. וכמו כל בטרייה, המטרה היא לספק חשמל. אבל זוהי התשובה החלקית והקצרה. כעת נסביר עוד כמה עובדות חשובות וגם – מתי באמת צריך להחליף מצבר.

מצבר רגיל ובטרייה לפריקה עמוקה

מצברים רגילים הם בדרך כלל בעלי מתח של 12 V. ליישומים יותר חזקים, למשל לכלי רכב מאוד כבדים או דחפורים, עשויים להידרש מצברים יותר חזקים, עם מתח כפול ואפילו יותר. לעומת הדגמים הרגילים, שמשמשים בעיקר לצורך התנעת הרכב, קיימים גם מצברי פריקה עמוקה. אלה משמשים גם לאספקת כוח יותר משמעותית, לשם הנעה של קלנועיות, תפעול של מלגזות וכדומה. הפריקה והטעינה הרבה יותר מהירים ועלות המצבר, כמובן, תהיה בהתאם.

האם המצבר מיועד אך ורק להתנעה של כלי רכב

השימוש המרכזי ואפשר לומר החשוב ביותר של המצבר הינו לצורך התנעת כלי הרכב. יחד עם זאת, ישנם שימושים משניים, שערכם חשוב ביותר. לדוגמא, במידת הצורך, נשאבת אנרגיה וחשמל מהמצבר לתאורת הרכב, למערכת השמע, למזגן וכדומה. כלומר, ללא בטריות תקינות, לא תוכלו ליהנות ממיזוג, לא תוכלו לנסוע בשעת חשיכה וכן הלאה. חשוב להעיר כי בזמן התנעה, נדרש כוח רב יחסית על מנת לאפשר את הפעלת הסטרטר. אם תניחו למצבר להתרוקן לאורך זמן מבלי להיטען, תגלו שלא תוכלו להתניע. מי שירוקן את המצבר מספר פעמים, שוב ושוב, ישיג תוצאה לא רצויה – קיצור משמעותי של אורך חיי המצבר ואפילו צורך בהחלפה מידית. לכלי רכב מקובלים, צריכים מצברים של כ-50 – 100 אמפר. יש רכבים גדולים שצריכים יותר מזה (למשל אוטובוסים).

כמה שנים מחזיק מצבר טוב

מיטב יצרני המצברים משווקים את סחורתם בישראל. קיימים כמובן גם דגמים לא כל כך איכותיים, שמוצעים בדרך כלל במחיר מאוד נמוך ועם אורך חיים קצר הרבה יותר. בכל רכישה של בטרייה, וודאו שאתם מקבלים אחריות. יחד עם זאת, כדאי לדעת שתחזוקה נאותה של הרכב בכלל ושל הבטרייה בפרט יוכלו להאריך משמעותית את אורך חיי של המצבר. כאשר הוא מגיע “מבית טוב”, עם אחריות ובהתאמה למפרט של הרכב, הוא יכול להחזיק 3, 4 או אפילו 5 שנים. כדי להאריך את חייו, אין להשאיר רכב עומד לאורך זמן מבלי להתניע אותו. אם המצבר יתרוקן יותר מדי, הוא לא יוכל יותר להיטען. אין להשאיר אורות דולקים או שאר מערכות חשמליות, כאשר הרכב לא מונע ונוסע. במידה ורוצים לדעת עד כמה המצבר טוב, ניתן לרכוש מכשיר שמודד את מצב הטעינה וכך מונעים פריקה מלאה.

מעוניינים להזמין מצבר עד הבית? לחצו כאן לצפייה באזורי השירות